måndag 2 februari 2009

Gud, den allsmäktige sadisten

Under helgen som gick tittade jag och några vänner på Bill Mahers film Religulous. För den som inte känner till Bill Maher så är han en amerikansk komiker och programledare med klart ateistiska ståndpunkter. Filmen Religulous är en dokumentär där Bill intervjuar olika religösa personer, ämnet är gravalvarligt men Bill gör det med sin sedvanliga sarkastiska komik.

Nu till det tragiska.
En del i filmen handlar om en jude som konverterat till kristendom, hans motivering för detta är alla de små mirakel han upplevt. När Bill ber om exempel på hans mirakel så har mannen svårt att komma på något specifikt, när han till slut ger ett exempel så är det i förkortning som följer. Mannen är på fest och ber värden om ett glas vatten, "be jesus om ett glas" säger värden, mannen ber en bön och sträcker ut handen genom fönstret och det börjar regna.
Det finns flera bekymmer med att ha ett så här trångsynt syn på vår verklighet, och även mannens inställning till gud.

Generellt. Om en så vanlig sak som regn är ett mirakel och ett bevis på att gud finns, då kan vad som helst bevisa vad som helst.

Generellt. Mannen tror sig ha upplevt guds(jesus) direkta ingripande i vår fysiska verklighet vid flertalet tillfällen. Dessa ingrepp borde gå att studera vetenskapligt och i så fall börja ge vetenskapliga bevis för att gud finns. Vetenskapliga bevis för gud vore såklart, ursäkta uttrycket, den heliga gralen för all religion. Religioner av alla typer motsätter sig å det striktaste allt vad intellekt och vetenskap har att göra, speciellt om det rör gud. Men om vetenskapen skulle snubbla över bevis för gud kan man vara säker på att kyrkan skulle ta till sig det med glädje.

Specifikt. Mannen har upplevt guds mirakel! ...men minns inte riktigt? nog sagt.

Låt oss för en sekund medge att gud finns. En gud som lyssnar på en så banal bön som att ge ett glas vatten till en man på en fest, men inte lyssnar på böner om att få stopp incest, svält, krig och orättvisor. Det är en sadist till gud som jag klarar mig bra utan.

Jag kan varmt rekommendera filmen Religulous, att få en lite lättsammare vinkel på ämnet är skönt ibland.

Religulous trailer på YouTube


Så vitt jag vet går inte filmen på svenska biografer, men den släpps på DVD i april

Religulous på discshop

1 kommentar:

  1. Det är just sånna här små saker som många människor ser som bevis för sin trosuppfattning. Man tackar gud för allt gott som sker, men ställer honom (Jag skriver om honom som en man eftersom det är så han framställs i bibeln) inte till svars för de ont som sker. Varför är jag alltid ansvarig för de negativa bitarna i mitt liv - men de positiva ska jag alltid tacka gud för?

    SvaraRadera