lördag 14 februari 2009

Bibelns motsägelser: Jesus sista ord

Bibeln i all sin omfattning innehåller otaliga påståenden, motsägelser och motsägelser av motsägelserna. Man kan hävda nästan vad som helst med hjälp av ett bibelcitat eller två, och det är oftast så de används, något som brukar kallas 'bumper sticker slogans'. Men en så central del i kristendomen som hur Jesus dog borde väl inte vara någonting att tvista om? Kristna brukar ju påstå att han var en verklig historisk person, så det borde väl inte vara några motsägelser där?

Matt 27:46 - 50
Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "Eli, Eli, lema sabachtani?" (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?).
Några som stod där hörde det och sade: "Han ropar på Elia."
En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka.
Då sade de andra: "Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom."
Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan.

Luk 23:46
Och Jesus ropade med hög röst: "Fader, i dina händer lämnar jag min ande." När han sagt detta slutade han att andas.

Joh 19:30
När Jesus hade fått det sura vinet sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande.
Apostlarna är alltså inte överrens om vad Jesus sista ord är, kan man då lite på att det skulle vara någon som helst historisk sanning i det som sägs i övrigt? Bibeln måste tas för vad den är, ett dokument som författas i sin total över hundratals år och med åtskilliga författare, författare som alla gjort tillägg, tagit bort och editerat dokumentet som de ansett passande. Vad som sägs i bibeln måste ses med skepsis och kritiskt tänkande. Jesus har troligtvis inte funnits, i alla fall inte som bibeln beskriver honom.

8 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att man får ta bibeln med en nypa salt, den är trots allt skriven av människor, och inte av Gud eller Jesus.
    Som du skriver är den också författad i runda slängar 100 år efter Jesu död och uppståndelse, och därför kan vi förutsätta att inga av apostlarna själva har skrivit sina evangelier.
    Att det har blivit lite förvirring om Jesu sista ord är därför inget konstigt alls. De verkar dock vara rörande överens om att han dog på korset, för att sedan återuppstå på tredje dagen.
    Att Jesus har funnits är det relativt få som tvivlar på. Att ifrågasätta hans status som Messias och Guds son är däremot sunt.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att vi är ganska överens om mycket. Men där jag ser svagheter i skillnader ser du styrka i likheter. Det är alltså mest en skillnad i synsätt och värderingsgrund vid granskning.
    Får man fråga vad för sorts tro du anser dig tillhöra?

    SvaraRadera
  3. Självklart får man fråga det. Jag tillhör svenska kyrkan.
    Jag vill också påpeka att jag på intet sätt försöker övertyga någon om att min tro är den rätta. Jag vill bara påpeka att din motbevisning har brister.
    Jag råkade höra en tjej berätta för sin mamma vad hon hade varit med om, bara 15 minuter efter att det hade hänt. Jag var med när det hände också, och hörde att detaljer hade ändrats. Detta bara på 15 minuter.
    På det stora hela var storyn hon berättade för sin mamma korrekt, men vissa detaljer upplevdes antagligen annorlunda av henne än av mig. Hur personer uttryckte sig var helt ändrat, även om innebörden var oförändrad.

    På samma vis tror jag att evangelierna har tillkommit. Grunden är korrekt, men detaljerna har förvanskats.

    Som jag sa i min förra kommentar så är jag övertygad om att Jesus har funnits. Muslimer, hinduer och judar håller med mig, men hävdar att han inte var messias.

    SvaraRadera
  4. bror muslimer tror visst på att Jesus är messias, och en av dem mäktigaste profeterna utav Gud

    SvaraRadera
  5. Det finns inga gudar. Bibeln är en sagobok skriven långt efter allt påstås ha hänt. Inga samtida dokument bekräftar denna vidriga, lögnaktiga bok gjord för att trycka ner folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Boken” som är en samling med många böcker är inte skriven för att trycka ner folk. Större delen av GT är nedskrivet traderat material som judiska grupper traderat i hundratals år. En viktig del är att lära sig berättelserna ordagrant. De skrevs ner ca 500 före Kristus under/efter fångenskapen. Evangelierna och apg i NT är också traderat material men från de som bevittnat Jesus och de första kristna. Sen kommer brev skrivna av bland andra Paulus. Man gör inte anspråk på att Gud har skrivit bibeln och bibeln är som sagt inte EN bok utan många böcker. Det går inte att säga att ”den” är skriven för ett syfte.

      Radera
    2. Det blir anakronistiskt att påstå det pga att makthavare i efterhand använt boksamlingen bibeln för att förtrycka människor

      Radera
  6. Texterna är skrivna för att berätta om vad människor upplevt. Sen har makthavare/präster (jag är själv präst)/mfl använt dem för att förtrycka människor, andra djur, ja hela skapelsen i Guds namn. Bibeln blir intressant om man försöker (vet att det är svårt, kanske omöjligt) att glömma hur den använts och försöker se vad de som skrev ville förmedla.

    SvaraRadera