torsdag 19 februari 2009

Recension: The Irrational Atheist

Har precis läst klart The Irrational Atheist av Vox Day och måste säga att mitt första intryck och initialt usla betyg på boken har förändrats. Day fortsätter att angripa Dawkins, Harris och de andra herrarna med häska påhopp och idiotförklarar ateister över lag, men han lyckas göra det på ett intelligent och påläst sätt vilket han skall ha all respekt för. Hela boken ägnas nästan uteslutande åt att hitta faktafel eller logikluckor i speciellt Dawkins, Hitchens, Harris, Dennets eller Onfrays påståenden och böcker. Man brukar ju säga att anfall är bästa försvar, men i de här omständigheterna blir attackerna på ateismen och ateisterna i längden lite tröttsamma eftersom Day aldrig förklarar sin egen tro och alltså inte bjuder upp den för inspektion. För mig var boken ändå ganska uppfriskande att läsa då man fick sig några tankeställare, framförallt blev jag skolad i något som jag själv håller högt, nämligen att hålla ett skeptiskt sinnelag. Allt för lätt är det att acceptera vad ens idoler säger, man må beundra Christopher Hitchens för hans retorik, debattskicklighet och världsvana men man måste ändå värdera hans påståenden och referenser på ett sobert och analyserande sätt och inte köpa allt som presenteras. Men tyvärr så innehåller boken egentligen inte heller något direkt avgörande nytt, det belyser bara påståenden från en annan vinkel än man är van vid. Att fortsätta försöka utröna om Hitler var en ateist eller inte, och hur många som faktiskt dog i korstågen är i grund och botten ganska irrelevant. En religion som på något sätt kan rättfärdiga att oskyldiga lider måste ställas till svars, vi måste fråga oss själva om det är såhär vi vill ha det och om det här är det bästa vi kan. Jag tror att vi, mänskigheten, kan mycket bättre.

The Irrational Atheist: Dissecting the Unholy Trinity of Dawkins, Harris, and Hitchens
Författare: Vox Day

Betyg: 3/5

P.s. Jag börjar nu på nästa bok, 50 reasons people give for believing in a god av Guy P. Harrison. Som skall vara en mer lättsam och underhållande bok med vinklingen på att komma med rationella och välgrundade svar på teistens 50 vanligaste förklaringar för sin tro. Jag återkommen med en recesion om en vecka eller två. D.s.