torsdag 5 februari 2009

There probably is no god, now stop worrying and enjoy life

Lobbyistgrupper för olika religiösa samfund kan vara stora, mäktiga och väldigt inflytelserika. Även att vi som inte tror på någon version av gud är en enorm minoritet (majoritet i Sverige) så är vi oorganiserade och isolerade. Trots att det är något i storleksordningen av 50% - 85% som kallar sig ateister i Sverige är det ett väldigt kraftfullt ställningstagande att göra utanför sin närmaste bekantskapskrets. I USA är säger statistiken att ungefär 3% - 9% räknar sig till ateister, det kanske inte betraktas som mycket alls med svenska mått mätt. Men som egen minoritet är ateisterna något större judarna i USA och borde kunna åtnjuta samma inflytande samhälle och politisk debatt. Men rationella skeptiker har historiskt sett inte haft någon gemensam knytpunkt, inte det kapital och den motivering som krävs för att öppet påverka på stor skala. Eller så har det iallafall brukat se ut, det är med glädje jag läser om The British Humanist Associations kampanj i Storbrittanien. Kampanjen är en respons på en tidigare kristen kampanj som kort sagt påstod att icke troende kommer brinna i helvetet. Kampanjen som ursprungligen siktade på att dra in £5,500 har hittills dragit in £136,000, viket visar hur trötta allmänheten är på religionens inflytande och översittande. Kampanjens slogan "There probably is no god, now stop worrying and enjoy life" är fantastiskt positiv och genomslagskraftig, den tar inte ställning mot religion (även om många religiösa inte håller med). Kampanjen visar istället att det är okej att vara skeptisk och livsbejakande, i frånvaron av religion finns det annat än tomhet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar