tisdag 10 februari 2009

Är du ful är gud ful

På en kristen sida läste jag idag om en guide till bättre självförtroende. En av punkterna var följande:
3. Kolla i Bibeln vad det står om just dig!
Gud skapade människan till sin avbild och tycker du tillexempel att du är ful så tycker du indirekt att Gud är ful! Och Gud är ju inte ful, därmed är inte du det heller! (väldigt hårddraget men jag hoppas att du förstår poängen i min haltande jämförelse.)
Gud har en tanke med dig och ditt liv. Hade Han velat att du skulle vara någon annan eller se ut på ett annat sätt hade Han gjort det, men då hade du ju inte varit du
Avbild är för mig inte enbart det visuella utseendet, och jag tror att en eventuell gud delade min åsikt när han sa att människan skulle vara en avbild av honom. Man kan då fundera över om samma resonemang även gäller för handlingar, tankar och åsikter? För i så fall är alla tankar fina tankar, för gud kan väl ändå inte ha onda tankar? Och alla dina handlingar är bra handlingar, för gud kan väl ändå inte göra ond saker?

1 kommentar:

  1. Jo du har rätt. Det handlade nog inte först och främst om det visuella, även om det nog stämmer till en del. Vi ska nämligen få nya kroppar utan brister. Men för att citera om Jesus:

    Jes 53:2-3
    Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord. Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom hade hans utseende inte tilldragande.
    Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.

    SvaraRadera