tisdag 10 februari 2009

Första intryck av The Irrational Atheist

Fick hem The Irrational Atheist av Vox Day igår och efter att ha läst några kapitel tänkte jag komma med en preliminär recension.
Min första uppfattning var nyfiket positiv, upplägget på boken var inte att på något sätt att försöka bevisa gud, religionerna eller någon tro. Bokens uppgift var att ta diskussionen till ateisternas sida, att peka på fel i argumentation och logik, vilket verkade väldigt spännande. Men när man läst några kapitel och tänkt igenom det hela en extra runda, då inser man vad som gick fel i tankegångarna. Att bara försöka motbevisa någon utan att ha en ståndpunkt själv känns väldigt ihåligt, och det lämnar en väldig massa frågetecken. När sedan argumentationen gång efter gång återgår till personangrepp på Dawkins, Harris eller Hitchens (Vox Day verkar speciellt hata Sam Harris) då blir det hela mest löjligt. "Christopher Hitchens is drunk, and he is wrong" och "an ecstasy-using dropout who is still working towards a graduate degree at forty" (Om Sam Harris). Det är inte retorik som funkar på mig men det kanske fungerar som motivation för anti-ateister. När sedan jämförelser görs mellan mord som begåtts av vampyr entusiaster och hedersmord, då har det gått lite för långt.
Men det som irriterade mig allra mest angående boken var ett litet så kallat bevis på baksidan av boken.
...Day provides extensive evidence proving, among other things, that:
* Sexually abused girls are 55 times more likely to commit suicide than girls raised catholic
Att jämföra äpplen och päron, vad mer kan man säga?

Mitt preliminära betyg av boken är 0/5
inte för att åsikterna är diametrala motsatser till mina, utan för att det bara är korkat

För den som vill läsa mer kan kolla in Vox Days blogg
http://voxday.blogspot.com/

eller för att ta diskussionen (ner) till Vox Days nivå så kolla in den här bloggen
Mocking Vox Day (and his hair)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar