torsdag 12 februari 2009

Tron på vetenskap och förnuft

Jag håller som bäst på att arbeta mig igenom The Irrational Atheist av Vox Day och kom till ett stycke som jag var tvungen att fundera lite extra på. Ett av argumenten som jag själv brukar ha för att avvisa religion är att religionen måste stå till svars för allt negativt som gjort i dess namn om den ska kunna ta äran för det positiva. Vad Day Vox gjorde var att vända argumentet mot något som jag själv håller stor tilltro till, det positiva med vetenskap och vår kunskapsmassa. Med mina egna ord så påstår Vox att vetenskapen måste hållas till svars för allt negativt som den åstadkommit, och att det inte är god moral eller framtidstro som driver vetenskapen. Vetenskapen är blind och framsteg är självberättigande, oavsett vad utkomsten av den är. Om man tar vaccin och biologiska vapen som exempel så är det vetenskapen som är ansvariga skapandet av dem båda. I ytterst få fall är det vetenskapsmännen själva som är de som avfyrar bomben eller vaccinerar patienter, beslut och utförande är generellt politiska. Man måste hålla med om att rent logiskt så måste vetenskapen hållas ansvarig i båda fallen eller i inget av dem. Man kan inte tillskriva det positiva till vetenskapen och låta religion eller politik ta det negativa.
Hela den här argumentationen påverkade mig starkt och jag har tänkt mycket på vad det innebär. Slutsatsen jag själv har kommit fram till är att vetenskapen faktiskt är blind, men att kunskap alltid är att föredra över ignorans. Vetenskapen har satt makalösa verktyg i händerna på människan, verktyg som kan användas till att göra både gott och ont. Och det är inte vetenskapen som skall ställas till svars, det är människan själv som måste ta ansvar för hur han behandlar sina medmänniskor. En religions vridna värderingar kan förbjuda användandet av kondom och försvara utrotandet av ett folk med giftgas, det är dessa värderingar som vi klarar oss bättre utan.

Jag avslutar med Richard Dawkins kommentarer på samma ämne

People certainly blame sience for nuclear weapons and similar horrors. It's been said before but needs to be said again: if you want to do evil, science provides the most powerful weapons to do evil; but equally, if you want to do good, science puts into your hands the most powerful tools to do so. The trick is to want the right things, then science will provide you with the most effective methods of achieving them.
- Richard Dawkins, "Science, Delusion and the appetite for wonder"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar