torsdag 29 januari 2009

Bibelns oklanderliga moral?

Jag läste på lite i bibeln i samband med det förra inlägget och stötte på ett par verser som är för makalösa för att inte tas upp. Läs och förfasas över över den goda moral som bibeln sägs förespråka.

Det är första mosebok 19:4-8 , Lot har fått besök av två änglar i Sodom.

"Innande hann lägga sig omringade männen i staden, männen i Sodom, huset,från pojke till gammal man, allt folket i en enda pöbelhop. 5 Ochde ropade till Lot och sade till honom: ”Var är männen som kom in tilldig i natt? För ut dem till oss så att vi kan ha könsumgänge med dem.”
6
Till sist gick Lot ut till dem vid ingången, men han stängde dörren bakom sig. 7 Sedan sade han: ”Jag ber er, mina bröder, gör inte något så ont. 8 Jagber er, se, jag har två döttrar som aldrig har haft könsumgänge mednågon man. Jag ber, låt mig föra ut dem till er. Gör sedan med dem detsom synes gott i era ögon. Gör bara ingenting mot de här männen, fördet är därför de har kommit under skuggan av mitt tak.”

I relation till en homosexuell våldtäkt (eller vad det nu är om man våldtar en könsneutral ängel) så anses det då som det moraliskt riktiga för en far att lämna ut sina unga döttrar för att våldtas av en pöbel?
I guds ögon gör ju hur som helst Lot helt rätt, han är den ende som skonas när Sodom förstörs.

Det är kanske moralitet som skall sättas på prov, knacka på hos en troende och ställ han inför Lots dilemma, agerar han likadant?
Om så inte är fallet kanske ytterligare ett bibelcitat kan övertyga.

2 Timotheosbrevet 3:16 (Svenska 1917)

All skrift som äringiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, tillupprättelse, till fostran i rättfärdighet.


Det vill säga att du kan inte godta vissa delar av bibeln och förkasta andra, viket inte kunde vara mer sant, vad du bör göra är att förkasta det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar