söndag 18 januari 2009

Ett besök av Jehovas vittnen

Förra veckan ringde Jehovas på dörren hemma hos mig. Det var i vanlig ordning två herrar, varav en skötte snacket. Han började med att förklara hur illa ställt det var i världen, närmare bestämt att vattnet var på väg att ta slut. Vi var båda överens om att saker och ting inte står rätt till i världen. Men lösningen som mannen föreslog var att vi alla skulle vända oss till gud för att få vägledning att leva ett bättre liv. För mig är det fullkomligt oförståeligt hur någon kan vilja så väl men komma fram till en så korkad och oproduktiv lösning som att be till gud för en lösning. Vi som människor har ett gemensamt ansvar för våra misstag och en gemensam skyldighet att lösa dem. Vi kan inte förlita oss på att någon högre makt skall lösa dem åt oss och vi bör inte spendera vår tid på falska hopp.
En yttlerligare lite intressant punkt som dök upp i vår diskussion var evolutionsteorin. Mannen från Jehovas trodde såklart inte på teorin om evolution, han använde följande motivering som han antagligen trodde skulle bita på mig. "Evolutionsteorin är bara en teori, det är därför det heter teori och inte lag". Jag förklarade för mannen att han misstog vetenskapens största styrka, skepcisen, för en svaghet. Teorin skulle nog aldrig vara något annat än en teori och att det var en bra sak. Som vetenskapsman omvärderar man ständigt bevis för att komma fram till nya slutsatser och formulera nya teorier. Där religionen är totalt låst i sin dogma och ovillig att ändra sig är vetenskapen öppen för och intresserad av nya teorier och förslag på lösningar. Jag förklarade allt detta för männen från Jehovas och fick faktiskt lite gehör för mina synpunkter. "Ja, (paus) det har du ju förstås rätt i", vi pratade ytterligare några minuter, jag bad om några broschyrer sedan ursäktade sig männen med att det skulle bli en lång diskussion, tackade, och gick. På det hela var det en verkligt intressant diskussion, jag blev lycklig över att få lite gehör och faktiskt gensvar på mina synpunkter. Jag hoppas innerligt att jag gav männen något att tänka på. för det är allt man kan begär av sina medmänniskor, att man har tänkt efter. varför tycker man det man tycker och tror det man tror.

Ps. Vi hade också en lång diskussion om ursprunget till vår moral, men det tar jag en annan dag. D.s

2 kommentarer:

  1. evolutione har inga som helst bevis de vet ju alla å ändå ska alla gå å tro på det sorgligt,
    till och med darwin som uppfann teorin för bara hundra år sedan typ var skeptiskt och erkände när han skulle dö att han trodde på en skapare men de tystas ner

    SvaraRadera
  2. Hehe, är det så att en Jehovas anhängare har besökt vår blogg?

    Du lyckades klämma in ignorans, trångsynthet och konspiration i ditt lilla inlägg. ganska imponerande faktiskt.

    SvaraRadera