torsdag 12 mars 2009

Jehovas syn på evolution

Igår när jag skulle gå ner till ICA stötte jag på en äldre man från Jehovas vittne som stod i centrum och propagerade för gud och hans ord. Av ren nyfikenhet så började jag prata med honom och utan att avslöja min egen ståndpunkt så frågade jag honom varför han tror på gud istället för vetenskapen.

Han gjorde två klassiska fel som många djupt troende gör:
1. De har ingen koll alls när de försöker förkasta teorier, kommer till det senare.
2. De ser bristerna i vetenskapen som ett argument för att teorin om gud stämmer.

De exempel som han tog handlade om skapelseberättelsen och hur otroligt det lät att allt skulle skapats via en explosion, "The Big Bang". Jag kan hålla med honom att det är svårt att förstå, jag har själv stora problem med att förstå hur den teorin fungerar. Men om nu Big Bang-teorin inte håller måttet så blir "Gud skapade allt på 7 dagar"-teorin inte automatiskt det som är sant.

Man kan inte ställa en vetenskaplig teori mot hela guds-teorin. Dels för att vetenskapen inte är en teori från en människa, utan miljoner olika teorier som underbyggs av bevis. Visa teorier stämmer, andra kommer visa sig inte stämma. Det är till och med som så att teorierna om att gud skapade världen på 7 dagar också är vetenskapliga teorier, även fast de kristna inte vill acceptera det. Det enda som skiljer den teorin från de flesta andra vetenskapliga teorier är att den har så fruktansvärt dåliga bevis att den inte förtjänar att ens prata om.

Men jag lät honom fortsätta prata utan att störa och han kom automatiskt in på Evolutionen. Han hävdade att evolutions-teorin faller på eget grepp eftersom den bygger på att evolution alltid kommer existera, och just nu så finns det ingen evolution. "Vad menar du, är det inget som evolverar just nu, arter som anpassar sig etc..?" ställde jag som följdfråga.

"Precis, ta årstiderna som exempel. De är likadana varje år och förändras inte för att bli mer optimala!". Vad svarar man på ett sådant påstående? Det är så dumt sagt så jag blev helt stum.

Evolutionen handlar om arters anpassningsförmåga till sin omgivning för att överleva. Vi pratar alltså om allt levande; bakterier, växter, djur etc.. Och vi ser hela tiden hur växter och djur förändras för att kunna överleva klimatförändringar och sprida sig till andra geografiska områden. Något vi stöter på varje år är nya sjukdomar som evolverat fram för att överleva våra mediciner.

Evolutionen säger INGENTING om naturlagarna i universum eller hur solsystem fungerar. Våra årstider är en konsekvens av solens dragningskraft som gör att jorden rör sig runt solen ett varv per år, samt månens dragningskraft som gör att jorden behåller sin lutning och snurrar runt sin egen axel. Att påstå att årstiderna skulle vara en levande varelse som skulle lyda under evolutionen är bara befängt, och visar hur lite koll religiösa fanatiker har och hur ogärna de försöker förstå innebörden av det som de kritiserar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar