söndag 22 mars 2009

Jehovas på besök igen

Två damer från Jehovas vittnen ringde på dörren igår igen. Det verkar som att jag, efter deras senaste besök, ligger högt på deras prioritetslista över konverteringar. Tyvärr ringde dom på mitt i maten så jag kunde inte riktigt diskussionen med dom då, men de blev väldigt lyckliga när jag bad om deras informationsblad och att de gärna fick komma tillbaka vid ett senare tillfälle. Tills dess skall jag vara väl förberedd med frågor att ta upp. Har ni några frågor ni vill ha svar på av Jehovas vittnen så skriv dem i kommentarerna här så skall jag ta upp dem nästa gång jag får besök.

12 kommentarer:

  1. En enkel fråga till dig; (Jehovas kan säkert svaret) vad, vem och hur har ursakats den första rörelsen som är förutsättning för alla dessa nu befintliga rörelser, i atomen och eller i andra sammanhang? Någon "slump" i rörelse? kanske?

    Muslimus

    SvaraRadera
  2. Det är inte en enkel fråga och jag tror inte att Jehovas vet svaret. de TROR sig veta, men det är en helt annan sak.
    Frågan om varför och vad som fick universum att "bli till" är något som vetenskapen inte är på det klara med, men vetenskapen erkänner också sin ignorans. Att istället vända sig till gud som förklaring är att rycka på axlarna åt obekväma frågeställningar och inte bry sig om att försöka komma till insikt. Och en gud som uppehåller sig i vetenskapens luckor kan bara få se sina domäner krympa mer och mer.
    Det kanske rent av är så att det är en gud som satt allt i rörelse en gång, en så kallad prime-mover, men är det allt gud har gjort så är han irrelevenat. Vilken religion eller gud/gudar skulle i sådant fall vara rättfärdigad av den sortens gud?

    SvaraRadera
  3. Låt oss lämna Gud för ett ögonblick och fokusera på det vetenskapliga. I fall logiken och matematiken skulle ingå i vetenskap för er så kan man säga att det enda som kan förklara den första rörelsen är ett evigt tillstånd. Annars är vi i en ständig fråga vem har orsakat rörelse innan… och visst finns det ateister som stödjer teorier om en evig tillstånd ifrån vilken den första rörelsen kommer. Är vi överens ?

    SvaraRadera
  4. Att spekulera i tillstånd och till på köpet eviga sådana innan universums uppkomst är poänglösa. Vårt universum, både tid och rum, uppstod i big bang. Man vrida tillbaka klockan och spekulera i vad som händer med meningsfulla, verifierbara teorier inom matematik och fysik. Men när man vridit klockan tillbaka till big-bang singulariteten är det inte längre meningsfullt att backa. Om man är en anhängare av Stephen Hawkins bild av universum så anser man att universum inte behöver någon "första rörelse", vårt universum har uppstått spontant och utan orsak.

    Och varför skall vi lämna gud utanför? Det är ju det vi diskuterar här :)

    SvaraRadera
  5. Du bara bekräftar mina tidigare påståenden. Ni ateister är bara en slags tro, och en mycket konservativ* sådan. Det bekräftar du i dit påstående ”Men när man vridit klockan tillbaka till big-bang singulariteten är det inte längre meningsfullt att backa.” …. Så säger du, du alltså vet vad är viktigt för vetenskapen, meningsfullt osv. utan att ha något vetenskaplig belägg om dess vikten.
    Det hade varit ärligare om du som en annan –
    t r o e n d e- ateist bara erkände, fast med lite mera trovärdighet
    "Harold Urey, who organised the Miller experiment with his student
    Stanley Miller, made the following confession on the subject:
    All of us who study the origin of life find that the more we look into it, the
    more we feel it is too complex to have evolved anywhere. We all -b e l i e v e- as
    an article of -f a i t h- that life evolved from dead matter on this planet. It is just
    that its complexity is so great, it is hard for us to imagine that it did.

    Visst är det svårt att lämna Gud utanför, jag hade fel. …men för er konservativa ateister verkar allting vara möjligt, och obetydligt tom vem pressade ihop det enorma materia för Big-Bang
    :)
    Muslimus

    * här menar jag bara en som inte vill öppna sig för andra åsikter trots klara signaler (ej den stulna begreppen)

    SvaraRadera
  6. Fråga hur många medlemmar i världen som JV har... Fråga dom om hur många människor enligt deras tro som kommer till himlen...
    Om antalet medlemmar överstiger antalet som kommer till himlen så kan du fråga om dom tror att dom ingår i de som får komma till himlen...

    SvaraRadera
  7. Bra fråga till jehovas, den skall jag ta upp

    Börjar bli mycket konversation här i kommentarerna, verkligen jätteroligt.
    Jag skall skriva ett riktigt blogginlägg för att belysa de andra frågorna från Muslimus

    SvaraRadera
  8. Religon = tro? Ateism = tro?
    _____________________________
    -Regler-normer-värderingar - kan vara mycket
    _____________________________ lika hos bägge
    skapare eller ej. brist på bevis!
    _____________________________ anser bägge
    vetenskapen -bägge arbet.inom och med
    _____________________________

    här kommer lite hjälp med att strukturera det hela men sedan kan jag förtydliga skilnader

    Muslimus

    SvaraRadera
  9. Angående hur många Jehovas som kommer till himlen.
    Det finns 7.1 miljoner Jehovas vittnen i världen. 144 000 av dessa får, enligt deras egen tro, komma till himlen.
    Det motsvarar totalt 2%.
    I sverige finns det ca 23000 anhängare till Jehovas, om de svenska medlemmarna håller sig till normen i gudfruktighet så borde ungefär 466 svenskar få ta plats i den här utvalda skaran. Mycket god fråga till jehovas,
    "Är du arrogant nog att anse dig vara ödmjuk nog att få komma till himlen?"

    SvaraRadera
  10. Intressant... och ändå envisas de med att gå omkring och knacka dörr för att värva fler medlemmar = skaffa sig fler konkurrenter. Eller är det så att ett nytillskott som jag som levt i synd så länge innan jag räddats inte utgör något "hot" i kampen om platerna i himmelen?

    /Yoshia

    SvaraRadera
  11. Jag undrar om man verkligen kan bestämma över vad man tror på?

    Enligt kristendomen så kommer Gud i framtiden att döma varje människa efter om den har trott eller inte, och på så sätt skilja ut de som ska få leva i paradiset från oss vanliga dödliga. (Så långt är vi väl överens, eller?)

    Jag har blivit uppväxt och uppfostrad med vetenskap som sanning. Kristendomens skapelseberättelser har bara känts som sagor. Även om jag nu träffar vänner och underbara människor som vill övertyga mig om att kristendomen är sann så vet jag inte riktigt hur jag ska kunna ändra ståndpunkt. Naturligtvis vill jag tro på dem, de är ju mina vänner, jag litar på dem och tror inte att de ljuger! Men det blir som en konflikt inne i mig. Magkänslan säger liksom emot. "Nej, jag kan inte tro på det här!" Hela kroppen, mina instinkter skriker att det är ologiskt, känns fel, saknar bevis.
    Hur kan Gud be mig tro på något sådant? Varför vill han döma mig efter hur jag löser detta problem?

    Och hur går det för alla barn som växer upp i liknande hem som jag, men som kanske dör innan de fått höra om eller är tillräckligt gamla för att förstå konceptet Gud? De som växer upp i "fel" land och inte får lära kristendom - är de automatiskt dömda till döden då, eller?

    Det blev ganska många frågor kanske, och jag vet inte om det redan är försent.
    I alla fall hittade jag precis den här bloggen och tyckte det var intressant. Jag hoppas på svar!

    Mvh Lisa

    SvaraRadera
  12. Jag skall försöka ge mina synpunkter så gott det går.

    Angående att vi inte kan styra över vad vi tror på så är det väldigt nära sanningen. Dom absolut starkast styrande faktorerna på din tro är föräldrar och kultur. Är dina föräldrar muslimer är risken stor att du också är det. Om du bor i indien är chansen större att du är hindu än om du bor i mexiko. Såklart påstår jag inte att det inte finns undantag, men det är en synnerligen stark indikator. Det är ju därför det finns kristna och muslimska länder, om alla verkligen bestämde själva utan yttre påverkan skulle kanske de troende inte vara så koncentrerade i troende-kluster som nu.

    Dina vänner är säkerligen fina och vänliga människor. De försöker såklart inte övertyga dig om något skadligt i deras ögon. De vill nog bara vad de anser är ditt bästa. Att ha meningsskiljaktigheter skall absolut inte vara något hinder för sann vänskap, det bör ju borga för intressanta diskussioner om inte annat.
    Jag tycker inte du behöver oroa dig för hur gud skulle döma dig för hur du tar ställning till skapelseberättelser eller annat, vilken gud/gudar är sanna? vilken skapelseberättelse är sann? Även om man snurrar roulettehjulet och väljer att tro på jesus så finns det tusentals avarter av kristendomen som är internt exkluderande. Bara för att du tror på jesus kommer du inte till alla kristnas version av paradiset.
    Som ateist behöver man inte bekymra sig om detta om man inte vill, det finns inga bevis för något paradis (eller helvete heller för den delen), så njut av det livet du verkligen vet att du har, här och nu.

    Angående att barn skulle hamna i helvetet så är det väldig skillnad på olika trosinriktningar, tolkningar och dialekter inom alla religioner. Enligt vissa kristna kommer ett barn som inte hunnit döpas att komma till helvetet men enligt islam så kommer ingen att dömas innan de prövats. Vad som är säkert är att det inte spelar någon roll om du är ateist eller väljer en gud att tro på, ditt val kommer att sätta dig i någon annan tros helvete.

    Är det då inte lika bra att välja en tro? Om man inte är med i spelet har man ju ingen chans alls på paradiset. Någon av alla gudar kanske är sann eller någon version av alla bibeltolkningar kanske är den rätta.
    Då får man fråga sig om det är värt den tid, pengar och de uppoffringar som krävs för att vara en troende. Och i slutändan om man kan ha en sådan falsk inställning och ändå vara önskvärd i paradiset.

    För min del så tycker jag att den ärlige ateisten förtjänar en plats i paradiset.
    Finns gud vill jag stå vid pärleporten och förklara.
    - "Jag är ledsen gud, men du gav mig inte nog med bevis för att tro. Jag följde mitt hjärta"

    Är det en inställning som gör att jag förtjänar evighet i helvetet? Många troende tycker det.

    SvaraRadera