tisdag 2 juni 2009

Är ateister bättre föräldrar?

Idag skrev metro på sidan två:
Många unga i Sverige tvingas in i äktenskap, visar en rapport från ungdomsstyrelsen. Rapporten visar att 5 procent av unga mellan 16 och 25 år, omkring 70 000 personer, inte känner sig fria att välja sin make eller maka.
Jag har hunnit träffa många medmänniskor som haft en sådan känsla. Det kanske bara är ett sammanträffande, så rätta mig om jag är helt fel ute, men jag har aldrig träffat en person som känt så som har föräldrar som är ateister.

Alla föräldrar jag känner till som har varit av åsikten att de har något att säga till om när det gäller sitt barns äktenskap har varit kristna eller muslimer. Är inte det konstigt? Vad är din uppfattning?

5 kommentarer:

  1. jag tror att, även om det kanske finns religiösa faktorer inblandade så är det framförallt kulturella aspekter (som såklart är påverkade av lokal religion).
    Arrangerade äktenskap är ingenting ovanligt, varken nu eller hisoriskt sett. Det är vi som lever i en kultur där unga individer anses ha rätten och förmågan att själva hitta sin bästa partner.
    För den skull är det nog ändå väldigt vanligt att föräldrar inte är helt nöjd med sina barns val av partner, men de(och samhället) anser inte att de har rätten att lägga sig i.
    Att tänka på också är ju att föräldrar som arrangerar äktenskap åt sina barn nog inte har ont uppsåt, de försöker göra vad som är bäst för barnet och/eller familjen.

    SvaraRadera
  2. - ”Visst” är ateister bättre för de barnen som överlever abortfrestelse…. ”vi tänkte döda dig vår lila dotter men sen tänkte vi eh.. vi få väll ha ett litet unge att vara söt här hemma det har ju granne också … det blir säkert roligt”.
    - Det är sällan man hör ” en ateist har dödat sin dotter” och dylikt …samtidigt som om det går att knyta en händelse till religion så hörs det mycket högt.
    - det var en intressant utställning om det svenska hedersvåldet i Uppsala för en tid sedan
    ..exempelvis en svensk pappa som ville ta ut Turken från sin dotters mage. Hans sjukdom var nationalism och religion ateism

    SvaraRadera
  3. På vilket sätt har ateismen något alls med dina punkter att göra? Att man är ateist betyder enbart att man inte tror på någon gud, alla övriga värderingar är inviduella.

    Ateister förespråkar inte abort. Tvärt om är det många ateister som inte gillar aborter. Det helt enkelt upp till varje individ.

    Vad har Uppsalapappans nationalism med ateism att göra? Att han är rasist är knappast något som man kan beskylla ateismen för. Sen skulle jag vilja veta din källa till att han var ateist. Många nationalister brukar nämligen tvärt om vara kristna.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker vi ska sluta och klassificera människor. Om du har kristna eller muslimska föräldrar så e de klart att dom är intresserade av att din fru/man delar samma tro. Är du ateist troende kanske det är viktigt att din fru/man inte har en tro som stör din religiösa livs åskådning.

    SvaraRadera
  5. "Om du har kristna eller muslimska föräldrar så e de klart att dom är intresserade av att din fru/man delar samma tro."

    Du gör ju precis samma klassificering av människor som jag gör. Så varför får jag inte göra min fast med undertonen att det är negativt att föräldrarna påverkar valet av partnet?

    Jag som ateist har inget intresse i att påtvinga mina barn ateism. Det enda jag kommer lära ut är att de ska vara kritiska och granska - och det gäller allt, inte bara religion!

    De kommer inte vara präglade av några religiösa normer alls, så när de blir vuxna och då har utvecklat den mentala styrkan som krävs för att inte svälja allt som kommer från en vuxen, då kommer de vara helt fria att välja den religionen som de anser passar de själva bäst, alternativt inte välja någon religion alls.

    SvaraRadera