onsdag 10 juni 2009

Humanisterna gör reklam i tunnelbanan

Det är med glädje jag idag upptäckte att Humanisterna har startat en ordentlig reklamkampanj. I en tid då främst Svenska kyrkan marknadsför sig hårt är det viktigt med en motpol.

Reklamen består av tre bilder och en text där det står:
Gud finns nog inte.
Ändå påverkar han dig.

Mindre än 20 procent av svenskarna är religiösa. Ändå är Gud helig i vårt land. Vi inom Humanisterna tycker att det är värt att fundera över. Det finns många exempel på hur religion påverkar livet - inte bara för de troende utan också för sju miljoner andra människor i Sverige.

Hur religiös är du? Och hur tycker du att samhället borde förhålla sig till religion? Gör vårt test.

www.gudfinnsnoginte.se
Såhär ser reklamen ut:

5 kommentarer:

  1. Fantastiskt. Tänkte ta en bild och skicka till er.
    Frågan är ju: när skall NI marknadsföra er på tunnelbanan?

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tänkte på oss när du såg reklamen! Våra reklamintäkter täcker inte riktigt en tunnelbane-annons ännu.

    Enligt ClearChannel som hyr ut de där reklamplatserna så kostar en sån plats 53 000 kr exkl moms i slussen för en månad, så nu är det bara 53 000 kr + moms vi behöver till så har vi en reklamplats!

    SvaraRadera
  3. Jag har suttit ett tag framför datorn nu,och slumpvis kom jag in på den här bloggen som drivs utav "aktiva" ateister i Sverige.

    Rent av chockerande måste jag påstå...

    Att ni har har tid med all denna non-sense?!
    Hur kan ni spekulera och uttrycka er så sjukt samt omoraliskt? Har religionen någonsin skadat någon utav er, eller dem som är troende??
    Människor måste vakna till, speciellt i Sverige. Sluta påstå någonting ni absolut inte har ett humm om, för att det får er att framstå som spån på internet.

    Har ni läst Bibeln?
    Har ni läst Koranen?
    Har ni läst Tora etc, eller ens varit i kontakt med någon troende oavsett religion??

    Gott folk..Problemet ligger i var och en, inte i religionen. Människan är inte felfri...Känner ni er träffade?
    Dom som påstår att Religion är "Fel", "Farligt","Sjukt" etc är fega samt inkompetenta människor.
    Jag känner inte till någon religion som säger att man ska döda eller såra sina medmänniskor.Gör ni det så snälla hör av er.

    Alla i Sverige är så stolta över att Sverige är "DEMOKRATISKT"
    Ja! Låt homosexuella adoptera barn, Tillåt Abort (även i situationer där ena partnern rent av "slarvat" eller gjort det för att det "känns" bättre...vi pratar om liv här).
    Alla har rätt till allt, det finns inga gränser, Ingen respekt för äldre...Vad är det För Demokrati ifall den inte har något ANSVAR?
    Vad har hänt med vårat Sverige??? Allt som skapar en bra grund för familjer/ett sunt och moraliskt liv stöts bort..
    Är det på tiden, eller är folk så sjuka?
    Sverige är landet nr.1 i världen som har störst ateist siffra till förhållande med sin befolkning..Does it ring a bell?

    Här får ni ett exempel på ett land som inte "har" någon religion: Sverige

    Varannan är psykiskt sjuk,,
    vart tredje har kraftiga deprissioner,
    var fjärde bor sambo,
    vart femte är homosexuell,
    vart sjätte är singel.
    vart sjunde klarar inte av gymnasiet.


    Är det Sveriges framtid???

    Det är verkligen på tiden att vakna!Börja acceptera människor som är troende och lever ett bra moraliskt samt sunt liv. Jag är väl medveten om att min religion slutar där din börjar,
    och jag har full respekt för det.
    Religion skadar inte. Så snälla, bedöm inte, skapa inte fördommar baserade på en liten smula av information som ni har av religionerna ni uttrycker er om.
    Alla tolkar religion annorlunda, även troende människor vilket kan resultera med att Fanatasim uppstår. Folk vill läsa "mellan raderna".

    Jag vill dessutom lägga till att jag inte har något emot människor som lever som människor. Jag har inget emot homosexuella så länge dom inte yttrar sitt sexuella liv ute på gatorna,
    vilket är ytterst påträngande. Hade alla vart finklädda och inte "nakna", Hade Gay paraden arrangerats bättre varje år så kanske ändras min tråkiga syn på vilka rättigheter man skall ge tilldessa människor
    som tex. adoption.


    Min sammanfattning är: Respektera varandra, lev moraliskt och sunt, lev ett liv med gränser, skilj på vad som är rätt eller fel.



    Daniel

    SvaraRadera
  4. Jag måste ju säga att du har det helt bakvänt. Det är just religion som kan förmå annars goda välvilliga människor att begå fasansfulla brott mot sina medmäniskor och samtidigt vara under uppfattningen att de gör rätt! Eller menar du på fullaste allvar att det inte har med religion att göra när någon tror att han skall få 72 oskulder i paradiset efter att ha spräng en buss med oskyldiga? Eller att religion inte har något med saken att göra när en abortläkare blir mördad utanmför sitt hem? Snälla, vakna upp.


    Och du har inget emot homosexuella? Bara du slipper veta av dem?
    Om de homosexuella bara hade uppfört sig enligt dina (och antagligen din religions) riktlinjer, ja då skulle du "kanske" ändrat din syn?!
    "vilka rättigheter man skall ge tilldessa människor" - helt makalöst, du verkar tro du har ett öppet sinne? När man ser sig själv som den som skall "ge" andra människor rättigheter, då är det inte en jämnställd situation.

    Grattis Daniel, du är dagens internet spån

    SvaraRadera
  5. Jag instämmer med Ubbe...

    "vilka rättigheter man skall ge tilldessa människor" Du talar som om homosexuella vore en lägre stående typ av människor. Som att de inte skulle ha samma rättigheter som alla andra.

    Du klagar på dessa killar och påstår att de inte träffat religiösa människor och inte är pålästa.

    Jag skulle vilja säga detsamma om dig och homosexuella. Om du baserar din uppfattning om homosexuella på vad som syns på prideparaden så förstår jag om du tycker de verkar konstiga. Men prideparaden är ett skådespel, ett jippo. du kan ju aldrig ha träffat och umgåtts med en homosexuell människa?

    varför skulle homosexuella vara sämre föräldrar än heterosexuella? De är ju fortfarande människor. Och det där med manlig förebild, det köper jag. För man behöver både en manlig och kvinnlig förebild tror jag. Men jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara en förälder. Det kan lika gärna vara en faster, en farfar, en mormor. Skulle man tycka att det inte skulle vara okej så skulle man ju också tycka att alla mammor/pappor som är änkor/änklingar skulle behöva lämna bort sina barn till en kärnfamilj där både mamma och pappa finns representerade.. det verkar ju lite dumt?

    SvaraRadera