torsdag 11 juni 2009

Homosexualitet är inte pedofili

När man läser runt bland argumenten som vissa präster tar upp för att rättfärdiga sin särbehandling av homosexuella så hör man ibland att samhället har ju rätt att lägga sig i sexuella böjningar så som tex pedofili och våldtäktsmän, så varför ska samhället inte ha rätten att lägga sig i homosexualitet?

Mycket trångsynt argument tycker jag. För mig är skillnaden solklar. Vuxna människor får enligt mig göra vad de vill med varandra så länge det sker i samförstånd. Därför går det inte att rättfärdiga en våldtäkt då samlaget per definition sker mot den ena personens vilja. När det gäller pedofili så är byxmyndighetsåldern satt till 15 år eftersom innan dess är man inte tillräckligt vuxen för att förstå vad som är bäst för en själv, man är lätt att påverka och dessutom kan det vara skadligt att ha sex för tidigt.

Jag är kanske trångsynt, men jag har även svårt att se att en sexuell akt mellan en 55 åring och en 9 åring skulle kunna vara i samförstånd.

Att vissa präster jämför homosexualitet med pedofili är ytterst kränkande och visar vilken nedvärderande syn de har på människor. Tur att de prästerna är en minoritet.

4 kommentarer:

  1. Du borde kolla in det här! Helt stört.. http://svt.se/2.102197/1.1467990/frals_oss_ifran_ondo

    SvaraRadera
  2. Vad får katolikerna sin moral ifrån? Både prästerna som begår dessa hemska brott och de omkring dem som skyddar dem. Bibeln och religion skall försöka vara en källa till gemensam och betryggande värderingsgrund, och detta är resultatet.

    Bra länk, tack

    SvaraRadera
  3. Haha förstå vad som är bäst för en själv.. Ja e de nån som gör det egentligen. Nä man ska inte moralisera men ändå ska man sätta gränser lite svårt tycker jag. Ett darwinistiskt ideal borde väl godkänna lite underage sex. Inom några år kommer det va fullständigt accepterat likaväl som äktenskap mellan människa o djur.

    SvaraRadera
  4. Kan du utveckla vad du menar med "Ett darwinistiskt ideal borde väl godkänna lite underage sex."?

    Om det finns djur som har samma mentala förmåga som en vuxen människa, så djuret har förmåga att själv avgöra vad den vill och uttrycka vad som sker i sammförstånd eller inte, då ser jag egentligen inget problem med äktenskap mellan djur och människa. Jag tvivlar dock på att det finns sånna djur, och "inom några år" tror jag inte alls stämmer. Mycket mycket mycket längre än så tror jag det kommer ta.

    SvaraRadera