tisdag 16 juni 2009

Demokrati i Iran

Nu har jag varit borta från bloggen alldeles för länge, jag har haft en hel del att stå men nu är det lugnare så jag lovar att bättra mig framöver.

Jag börjar med ett kort inlägg angående valet i Iran och de pågående kravallerna.
Man kan kanske tro att Iran är en demokrati då det just hållits öppna val där till och med kvinnor får deltaga. Men i själva verket så styrs Iran av ayatolla Khamenei och det så kallade väktarrådet. De valbara politiska kandidaterna väljs ut och godkänns i förväg av väktarrådet. Väktarrådet har också sista ordet vid stiftandet av lagar, så om deras godkända kandidat skulle ta ut svängarna lite för mycket kan de ändå "rätta till" det i efterhand. Även om Iran inte är totalitär stat som Syrien eller Saudiarabien så är det en motsägelse att kalla sig för en teokratisk republik. Sharialagar motsätter sig demokratisk lagstiftning och frihet.
Men man kan hoppas att folket i Iran tror tillräckligt på ayatollans låtsasdemokrati att de lyckas göra revolt och inför en fredlig demokrati på riktigt, en demokrati där det är fritt att ha vilken tro man vill, inkusive ateism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar