onsdag 29 april 2009

Vad är egentligen diskriminering?

För några dagar sedan så fick jag höra att anställda på Subway som hanterar själva maten inte får ha ringar på fingrarna, om de inte hade en religiös betydelse (tex om man var kristen och har en vigselring) för då var det helt okej att ha den på handen under arbetet.

De reglerna är inget som Subway har kommit på, utan är i sin tur direktiv från hälsovårdsmyndigheten. Man får helt enkelt inte ha ringar för att de är ohygieniskt då bakterier samlas under och runt den.

Men är ringen mindre ohygienisk om den har en religiös betydelse? Försöker hälsovårdsmyndigheten påstå att det skulle samlas mer bakterier under en ring som en ateist bär för att visa sitt band till sin partner, än en likvärdig ring som en kristen bär? Skulle exempelvis en kirurg kunna kräva samma rätt att bära sin ring under operation av religiösa skäl, eller var går gränsen där religionen inte får vara ett argument längre?

Jag tycker att all den positiva särbehandlingen som religioner får är djupt beklaglig. Inte pga avundsjuka, utan för att regler finns av ett syfte. Och om vissa grupper inte behöver följa reglerna så kan man ifrågasätta om de är nödvändiga att ha över huvudtaget.

Det finns en hel drös med konstiga särbehandlingar mot religiösa i Sverige som för mig är helt omöjliga att förstå varför de existerar.

Min favorit brukar vara omskärelsen. Enligt lag får enbart läkare göra sådana kirurgiska ingrepp. Om man däremot är religiös så kan man istället låta en religiös ledare göra ingreppet istället. Vad är det för logik i det? Är inte det ett svek mot alla barn till religiösa att vi låter någon utan kirurgisk kunskap göra ingreppet utanför ett sjukhus?

Eller litar vårat rättssamhälle på att gud vakar över de religiösa ledarna och barnen, så att de inte behöver en operationssal, en steril skalpell och en utbildad kirurg?

6 kommentarer:

  1. Döm inte Gud efter hälsovårdsmyndighetens direktiv.

    Göran

    SvaraRadera
  2. jag har inte heller riktigt förstått varför man t ex på de flesta arbetsplatser med arbetsuniform eller nån typ av dresscode som inte tillåter huvudbonad, tillåter det om man bär den av religiösa skäl... vad spelar det för roll om jag har en sjal om huvudet av religiösa eller fåfänga skäl? för oftast får man inte ha huvudbonad för att det antingen inte ingår i uniformen eller för att det "inte ser vårdat ut".. men om jag har en mössa/sjal av religiösa skäl så ser det plötsligt inte alls ovårdat ut.

    när jag arbetade på ett ställe där mat hanterades fick man varken ha ringar, klockor, armband, halsband eller örhängen. oavsett om du var religiös eller inte. Ringar kunde du få ha på dig om du hade på dig plasthandskar över.

    SvaraRadera
  3. Hej där, ateister.

    Jag vill pusha lite för min kommentar jag skrev till inlägget där man fick skriva frågor till Jehovas Vittnen.
    Jag vet som sagt inte om det är försent nu, men jag tar chansen ändå. Om inte annat så kanske man kan få ett svar från er eller någon annan lite insatt i ämnet?

    Mvh Lisa

    SvaraRadera
  4. Hej Lisa.
    Jag läste din kommentar, som var mycket bra, nu och har två saker att svara:

    1. Angående att växa upp med en tro håller jag helt med dig. Det man blir indoktrinerad som liten väldigt svårt att överge.
    Jag har varit inne på det spåret lite tidigare i det här inlägget:
    http://ateisterna.blogspot.com/2009/02/konfirmationen-lurar-unga.html

    2. Jag vill minnas att gud ska dömma efter vilka onda och goda gärningar man gjort, och det betyder att små barn som ännu inte är medvetna om religion över huvudtaget kan komma till himlen. Förutsatt att det finns ett himmelrike, vilket jag tror bara är bull crap.

    SvaraRadera
  5. Jag måste argumentera emot!

    Jag - som i och för sig inte har läst hela bibeln men har läst mycket kring kristendom sedan jag för ett år sedan började gymnasiet och fick kristna vänner - tolkar det som att man måste TRO på Gud för att komma till himmelen/paradiset/få evigt liv you name it.
    Vad du gjort för gärningar på vägen är egentligen skitsamma, Gud förlåter allt...?

    Jag ska försöka visa lite källor:

    http://bibeltemplet.net/Teony.html?|undefined#Snäll

    (Under rubriken: Räcker det inte att man är en snäll och fin människa för att komma till himlen?)

    Bibelcitat:

    "Utan tro kan ingen finna nåd hos Gud. Den som vill nalkas Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom." (Heb 11:6)

    Min poäng var alltså, är inte detta en ganska orättvis bedömning av Gud?
    Kan vi själva med vårt hjärta bestämma att "Jag vill tro på Gud" (utan hjärntvättning)?
    (Mitt svar på frågan är då nej, därför tycker jag att Gud verkar vara orättvis.)

    SvaraRadera
  6. Till Lisa:
    Ursäkta att jag varit lite slö på bloggen ett tag, men jag gjorde ett ganska omfattande svar på ditt inlägg under Jehovas på besök

    Till Göran:
    Det är inte gud som döms efter hälsovårdsmyndighetens direktiv, det är de troende och samhällets klemande med de troende.
    Men det låter som att du håller med om att hälsovårdsmyndigheten har en mer realistisk och jordnära aspekt på sina regler och alltså trumfar direktiv från gud?

    SvaraRadera