onsdag 6 maj 2009

Bevara äktenskapet?

Jag hittade den här sidan nyligen

http://www.bevaraaktenskapet.nu/


Det är ett upprop för att bevara äktenskapet mellan man och kvinna och är initierat av representanter för katolska kyrkan, pingströrelsen och evangeliska alliansen.
Ämnet tycker jag är intressant och har själv inte riktigt tagit ställning till det. Missförstå mig inte, jag är inte emot samkönade äktenskap, vad jag är osäker på är om det nödvändigtvis måste vara inom kyrkan. Registrerat partnerskap och borgerlig vigsel finns ju som alternativ. Och varför vill ett homosexuellt par gifta sig i en kyrka där de inte är välkomna?
Jag är helt övertygad om att debatten och kontroversen gör att många tar avstånd ifrån kyrkan och religion. Även om kanske resultatet är något som jag (åtminstone kortsiktigt) ser som positivt så är jag tveksam till att anledningen eller metoden är den rätta. Det finns nog med rationella orsaker till att ta avstånd ifrån religion och tro, att vända sig bort i vredesmod på grund av att man inte får vara delaktig i den är inte en konstruktiv anledning. Däremot är jag positivt inställd till debatten därför att den exponerar religionernas oflexibla och dogmatiska inställningar, något som får observatörer att se religion för vad den egentligen är.
Vad som är helt bortom mig är falskheten och hyckleriet i frågan om äktenskapet, hur kan ett troende, homosexuellt par som varit varandra trogna i många år avvisas och inte vara önskvärt i kyrkan. Men det är helt ok för mig som ateist att gifta mig med vilken flicka som helst bara vi står i kyrkan och drar en vit lögn om gud.

Och något som många bör fråga sig själva och sina vänner som tänker gifta sig i kyrkan
- Tror du på gud?
- Om inte, vill du verkligen basera denna stora kärleksförklaring till den du älskar med en lögn?

Värt att notera är några profiler som skrivit under uppropet om att bevara äktenskapet
Siewert Öholm, Jan Myrdal och Paolo Roberto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar