fredag 20 mars 2009

Därför var inte Jesus Messias, del 2

Under sin tid på jorden så genomförde Jesus en hel del äventyr och underverk tillsammans med sina lärjungar. Några exempel på underverk som han gjorde enligt bibeln är dessa:
  • Minst 3 döda väckte han till liv igen
  • Han förvandlade några få fiskar och bröd till mat för flera tusen personer
  • Han gick på vattnet över Genesarets sjö
  • Drev ut demoner och botade svårt sjuka, som tex blinda
  • Han väckte sig själv till liv efter sin egen död
  • Han lugnade stormar och oväder genom att bara säga "Tig! Var tyst!"
Är det inte ganska fascinerande att första gången som hans egen lärjunge "Thomas" tror att han verkligen är guds son är efter 3 år. Enligt bibeln själv tog det alltså hela 3 år med Jesus och hans underverk innan lärjungarna började tro på honom!

Om jag skulle få 3 år på mig att leva med några som hamnat utanför i samhället (för det var praktiskt taget sånt folk som Jesus valde ut till sina lärjungar) så skulle jag med stor säkerhet lyckas få någon av dem att tro att jag är guds son tidigare än så.

Om jag skulle kunna göra alla underverk ovan precis som Jesus påstått ha kunnat göra så skulle det ta max en vecka innan varenda människa som träffat mig trodde på min gudomlighet.

Det hela blir ännu intressantare när man börjar titta på slutet av Jesus tid på jorden. En förråder honom och alla vänder honom ryggen när han hänger på korset. Skulle du våga vända någon ryggen som du själv med dina egna ögon hade sett göra alla ovanstående övermänskliga saker?

Allt faller på sin egen orimlighet, det måste varje förnuftig människa se. Om Jesus gjorde allt som det påstås att han gjorde så skulle hans anhängare inte tvivla så länge, och framför allt skulle de inte sluta tro på honom så fort han blev hängd på korset och därmed inte kunde ge dem gratis mat längre.

3 kommentarer:

  1. Jag måste säga att det är bara så tråkigt att höra ditt resonemang om Jesus och den kristna tron. Det finns många bevis på att Jesus var och är Guds son. Allt som skulle hända Jesus på jorden var förutskrivet flera tusen år tidigare i gamla testamentet. Läs t.ex Jesajas profetia om Jesus från Jes:53. Genom hela bibeln finns det tecken som pekar på Jesus. Något interesant i sammanhanget är att bibeln har kommit till under 1500 år och sammanstämmer. Försök att skapa en bok idag med 66 olika författare under 1500år och få den att stämma överens så ska vi se hur bra den samstämmer. Jag tycker du ska ge Jesus en chans innan du fullständigt gräver ner dig i den ateistiska filosofin.

    SvaraRadera
  2. Det där med att hålla en låg profil är nog ett släktdrag. Sådan far sådan son...

    SvaraRadera
  3. Det är en intressant tanke du har.. jag skulle vilja veta vart exakt det står att Thomas efter tre år började tro på Jesus som messias, observera at han faktist började tro efter tre år, Jesus hade ju tyvärr ingen kontroll över människorna som hängde med honom och kunde väl inte rå för ifall det nu tog tre år för Thomas att tro på honom eller ej.

    Visst många flydde när Jesus blev fångade, men det intressanta är vad som hände sen! Vilka är det som har spritt Kristendomen för att det trodde på Kristus? Vilka har vi at tacka för att de led martyrdöden för att vi skall få veta att Jesus älskar oss och dog för oss? Jo hans lärljungar, de trodde på honom till en grad att de dog för att du och jag ska få reda på vad Jesus gjort

    SvaraRadera