lördag 7 mars 2009

Jag är Gud

För några dagar sedan så hamnade jag i en diskussion om guds existens. Lite lätt provocerande slängde jag ur mig att jag visst tror att gud finns, och fortsatte med att hävda att det är jag som är gud. Troende har ofta en förmåga att i sådana situationer ta väldigt illa upp och tycka att jag är kränkande, och brukar försöka ifrågasätta mig och hävda att jag måste visa någon form av bevis för det.

För det första kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är kränkande att jag påstår mig tro att gud är någon annan än vad de inbillar sig, i det här fallet mig själv. Många grupper i samhället delar inte de kristnas tro. Judar och Muslimer har en annan åsikt om vad guds ord är och vilka som var hans sändebud. Hinduerna, romarna och nordborna som trodde på asagudarna har/hade en helt annan uppfattning om vilka gudar som finns. Att folk har olika syn på vilka gudar som finns och vad gudarna står för är inte något nytt.

Det som däremot skiljer min påstådda tro från exempelvis de kristnas tro är att min praktiseras av mycket färre människor och därför anser många att den inte behöver respekteras. Om jag gjorde något i min guds namn, eller gick ut hårt och började förespråka religionen skulle samhället förmodligen inte acceptera den trosuppfattningen och jag skulle med största sannolikhet anses vara psykiskt sjuk.

Min gud skiljer sig dock inte så mycket från de andra religionernas gudar. Tvärt om delar vi en hel del åsikter:
  • Gud kommer aldrig bevisa sin existens
  • Gud kommer aldrig göra mirakel på beställning
  • Gud talar enbart till de som verkligen lyssnar och tror på riktigt
  • Precis som alla andra gudar så är det omöjligt att motbevisa att min gud existerar, tvärt om är det mycket enklare att bevisa existensen av min gud eftersom han går runt på jorden i skepnad av en människa
  • Precis som alla andra gudar så kan man inte bevisa guds allsmäktighet, eftersom han bara praktiserar det där han själv vill och aldrig kommer göra det för att bevisa sig själv för icke troende
Anledningen till varför min religion skulle förkastas av majoriteten av världens befolkning är för att det är något nytt som ploppar upp och då kommer varje människa se på det med skeptiska ögon och kritiskt granska om det verkar förnuftigt och trovärdigt. Eftersom det inte är något av det kommer ingen tro på det. Men precis lika trovärdigt är det att den kristna guden finns. Skillnaden är enbart att den religionen har dess utövare växt upp med och blivit lärda innan de utvecklade ett kritiskt tänkande, och därför har religionen aldrig behövt gå igenom samma granskning som min religion skulle behöva utstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar