tisdag 21 juli 2009

Vad får religionsfriheten kosta

Hittade en artikel om att man vill börja tillåta halalslakt och kosherlsakt i Sverige, och åberopar religionsfriheten.

Jag tycker att det är tragiskt, och hoppas verkligen att det inte kommer tillåtas. Inte för att jag vill missgynna muslimer att äta kött, utan för att lagen fyller ett syfte ur ett djurrättsperspektiv.

Halal- och kosherslakt innerbär att djuret avlivas genom att man skär av halsen utan bedövning, sövning eller någon annan form av bedövning som ska göra att djuret inte är medveten om vad som händer. Det anses brutalt och ohumansikt att snitta halsen på ett djur som är vid fullt medvetande, när det finns effektiva sätt att avliva djuret utan att det plågas mer än nödvändigt.

Det som däremot oroar mig än mer än djurplågeriet i sig om det här går igenom, är vilka konsekvenser som det kommer få på andra områden. Hur mycket ska vi vika oss för att behålla religionsfriheten i bemärkelsen att allt som religionen kräver ska samhället acceptera? Jag ser framför mig en värld fylld med djuroffer till gudar, hedersmord, brutala och orealistiska straff utan domstolar, häxbränningar, könsdiskrimineringar... ja listan kan göras långt. Allt för lång.

Men frågan kvarstår; Hur mycket får egentligen religionsfrihet kosta?

Artikeln: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=173631
Mer om halal- och kosherslakt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_(slaktmetod)

4 kommentarer:

  1. Har du hittat CREDO-akademiens ljudfiler på nätet? En källa till stooor visdom:
    http://www.credo.nu/uploads_mp3s/

    Kolla gärna in min blogg: http://omreligion.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Gillar din blogg skarpt
    keep it up!

    SvaraRadera
  3. Detta är ett vittnesbörd som jag kommer att berätta för var och en att höra. jag har varit gift fyra 4 år och i femte år av mitt äktenskap måste en annan kvinna ta min älskare ifrån mig och min man lämnade mig och barnen och vi har lidit i 2 år tills jag träffade ett inlägg där den här mannen Dr.Wealthy har hjälpt någon och jag bestämde mig för att försöka hjälpa mig att ta med min älskare hemma och tro mig, jag skickade bara min bild till honom och min man och efter 48 timmar som han har sagt till mig såg jag en bil körde in i hus och se det var min man och han har kommit till mig och barnen och det är därför jag är glad att göra var och en av er i likhet med att träffa den här mannen och få din älskare tillbaka till dig själv. Hans email: wealthylovespell@gmail.com. ELLER KAN DU LÄGGA UPP HEM UPP PÅ WHATSAPP ANVÄNDA DETTA MOBILNUMMER +2348164728160.

    SvaraRadera
  4. KONTAKTA DR.JAJA FÖR DIN LÖSNING VIA E-post: (jajaspellcasterstemple1@gmail.com)
    Kära vänner online, jag heter Kristina är från sverige. Jag måste ge detta mirakulösa vittnesbörd, som fortfarande är otroligt för mig än nu. Jag hade problem med min man för två år sedan, vilket ledde till att vi gjorde slut. När han gjorde slut med mig var jag inte mig själv igen, jag kände mig så tom inom mig, min kärlek och ekonomiska situation blev värst, tills en nära vän till mig (Maria) berättade för mig om en trollformler som hjälpte henne i samma problem han heter också DR. JAJA, så jag mailade honom på jajaspellcasterstemple1@gmail.com trollformaren och jag berättade för honom om mitt problem och jag gjorde vad han bad mig att göra, för att göra den långa historien kort. Innan jag visste vad som hände ringde min man mig och berättade att han skulle komma tillbaka till mig om bara två dagar och jag var så glad över att ha honom tillbaka. Vi har två barn tillsammans och vi är nöjda med oss ​​själva. Tack till Dr. JAJA för att du räddade mitt förhållande och för att du också räddade andras egna. fortsätt ditt goda arbete Dr JAJA, om du är intresserad av att kontakta honom och vittna om denna välsignelse som jag eller om du går igenom ett hårt liv och du behöver hjälp med ett sådant problem kan du kontakta hans e-post: jajaspellcasterstemple1@gmail eller
    Whatt-sapp/ring honom +79267733498 Tack.

    SvaraRadera